چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
کد خبر: 253793
۱۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۱:۰۳

امروز زبان تعامل و ارتباط، زبان هنر است و حوزه براي تعامل و ارتباط با نسل هاي جديد بايد در عرصه هاي مختلف هنري وارد شود.

حجت الاسلام روح الله افشار، هنرمند حوزوي که در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، به ارائه كارهاي هنري در قالب معرق كاري و خطاطي می پردازد در گفت وگو با خبرنگار مركز خبر حوزه، با اشاره به اهميت توجه جامعه به مسئله هنر، اظهارداشت: هنر روح جامعه است و هر جامعه اي كه با هنر عجين نباشد، جامعه اي مرده و بي تحرك است.

*قرآن؛ هنرمکتوب

وي با بيان اين كه رابطه عميقي ميان هنر و قرآن كريم وجود دارد، افزود: قرآن كريم، يك كتاب معمولي نيست؛ هنري مكتوب است که خداي متعال آن را براي سعادت دنيوي و اخروي بشر نازل كرد.

اين هنرمند حوزوي با اشاره به این که ابعاد هنري بسياري در قرآن وجود دارد، چون هنر يكي از مهمترين و اساسي ترين ابزار جذب مخاطب است، ادامه داد: قرآن كريم براي اينكه بتواند معارف الهي را به جهانيان برساند از زبان هنر استفاده كرده و با بيان قصه هاي عبرت انگيز راه سعادت را به بشر نشان داده است.

وي تصريح كرد: مهمترين عامل موفقيت قرآن كريم در انتقال مفاهيم و معارف اسلامي به بشر را مي توان دراستفاده بجا از هنر و ايجاد يك فرهنگ هنري دانست؛ زیرا وقتي نوشته و لوحي ايجاد مي شود براي بازگو كردن آن نيازمند زبان است، زباني كه در بستر فرهنگ و هنر ايجاد شده باشد.

حجت الاسلام افشار بيان داشت: اولين بستري كه قرآن خود را در آن نشان مي دهد، همين قالب هاي هنري است؛ چون هنر بستري بسيار زيبا از منظر مفهومي و زيبا شناختي است؛ بنابراين يكي از اعجازهاي قرآن استفاده از ابعاد مختلف هنري در بيان واژه ها و مفاهيم است.

اين خطاط و معرق كار حوزوي با اشاره به ضرورت ورود حوزويان به عرصه هاي مختلف هنري، اظهارداشت: امروز زبان تعامل و ارتباط، زبان هنر است و حوزه براي تعامل و ارتباط با نسل هاي جديد بايد در عرصه هاي مختلف هنري وارد شود.

*زبان هنر جغرافیا ندارد

وي ادامه داد: زبان هنر، جغرافيا ندارد و هر گويش، مذهب و لهجه اي را شامل مي شود؛ شما وقتي عكسي مي گيريد كه با اين عكس پيام بيداري اسلامي را منتقل مي كنيد، ديگر نياز به زبان خاصي نداريد، بلکه با انتشاراين عكس مي توانيد پيام بيداري اسلامي را به همه مردم جهان برسانيد. 

حجت الاسلام افشار در پايان خاطرنشان كرد: حوزه و حوزويان مي بايست با ورود به عرصه هاي مختلف هنري، مانند خط، نقاشي، عكس، فيلم و ... معارف اسلامي را به جهانيان معرفي كنند و قطعا اين زبان در جذب مخاطبان در سطح جهاني بسيار تاثير گذار است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha